Stojaki i wiaty rowerowe

Stojaki oraz wiaty rowerowe powinny stać się ważnym elementem w każdej rozwiniętej przestrzeni miejskiej. Mogą one stać przy ważnych urzędach w centrum miasta, na deptakach, rynkach miast, a także na parkingach samochodowych, gdzie można spotkać także blokady parkingowe.

W największych polskich miastach powstają ścieżki rowerowe, władze stawiają stojaki rowerowe, myśląc o komforcie i bezpieczeństwie cyklistów. W wielu miejscach jednak nadal nie ma gdzie zostawić roweru, co powinno się wkrótce zmienić. Każde szanujące się miasto powinno zadbać o stałe zwiększanie ilości miejsc parkingowych i stojaków oraz wiat na rowery. Walka z korkami w miastach powinna polegać przede wszystkim na rozbudowie dróg, budowie obwodnic, ale również na przekonywaniu mieszkańców, by przesiedli się do komunikacji miejskiej, a latem również na rower.

Rosnąca popularność korzystania z rowerów w mieście jest przejawem unowocześniania polskiego społeczeństwa, które bardzo lubi wygodę, ale niekoniecznie dba o zdrowy styl życia. Wiadomo, że rowerem można szybciej i łatwiej dotrzeć do wielu miejsc, zwłaszcza w czasie tzw. godzin szczytu, kiedy samochody stoją w korkach. Aby podtrzymać ten trend i zachęcić innych do przesiadki na rower, potrzeba nam infrastruktury, a więc ścieżek rowerowych, żeby można było bezpiecznie dojechać do centrum, a także stojaków i wiat rowerowych.

Mają one nowoczesną konstrukcję, są różnych rozmiarów. Często są dopasowanego do charakteru i stylu ulicy, na której się znajdują, są więc stojaki o prostej designerskiej formie, a także stojaki wyglądające na zabytkowe, w stylu retro. Najczęściej stojaki rowerowe są wykonane ze stali, niektóre mają ozdobne żeliwne elementy. Prosta forma stojaków umożliwia łatwe przypięcie roweru i szybkie załatwienie sprawy w urzędzie. Wiaty rowerowe z kolei mają dodatkowy atut w postaci zadaszenia, które chroni rowery przed deszczem.

Brak miejsc parkingowych w ścisłym centrum koresponduje z małą ilością stojaków i wiat rowerowych. Często dojazd do pewnych miejsc jest zablokowany przez pachołki drogowe, co utrudnia dotarcie do wielu ulic i budynków. Na szczęście z roku na rok coś się zmienia w tej kwestii na lepsze. Miejska przestrzeń jest coraz lepiej wykorzystana. Ci, którzy decydują się zamienić samochód na rower, będą mogą liczyć na większe zainteresowanie swoimi problemami, szczególnie w dużych miastach, gdzie niezałatwiony problem będzie narastał.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Motoryzacja i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.